måndag 3 oktober 2016

Härlig sökhelg!

I helgen hade min sökgrupp sökläger för Johanna Mastenbroek. En väldigt trevlig instruktör med många bra och roliga idéer. Vi började med teori och middag i fredags. Det var roligt att träffa en sökmänniska som tänkte så mycket på all träning vid sidan om man kan göra. På lördagen började vi med ett vanligt sökpass. Vi fick bra feedback. Demi skötte sig bra och visade lite hur hon kan göra när hon vet bättre än matte :). På eftermiddagen testade vi lite olika övningar beroende på hund. Demi och jag fick göra linjetag i form av ett målbildssök med föremål. Vi placerade ut fyra på en gång. Lite problem att komma ihåg alla föremålen på en gång med vi fick till några bra raka skick. Baily fick vara stighållarhund idag och så hann vi med ett spår också. På söndagen lät vi Johanna bestämma över vårt sökpass. Jag körde på och Demi fick till många bra skick. När hon sneddade med vinden matade vi på ut och lurade henne med att smyga ut figgar där hon inte tyckte att där var någon. Mycket bra resultat och hon fick springa på hon. På eftermiddagen tränade vi målbildssök när vi la ut fyra figgar på en gång. Tyvärr såg hon nr två på ena sidan på väg ut men det gav mig chansen att träna på att vi springer här först innan du får den. Lite roligt var att vi planerade in ett tomslag och där hade Demi full koll på att där la vi ju ingen. Men vi fick ändå till ett bra tomslag. Ja ett mycket givande läger och det ger alltid mycket inspiration. Framförallt är det bra att ha med sig Johannas tänk när man ska träna upp en ny hund. Baily fick nöja sig med att valla idag. Men hon tyckte det var kul att springa i skogen.

I går kväll när vi kom hem kom vi på att alla mina saker låg kvar i skogen, bitkuddar, bollar, camonät och annat. Inte så roligt. Så jag fick upp i ottan idag och köra tor till Vedema (6 mil enkel) och hämta hem sakerna innan de blev stulna. Så kan det gå när man bär in legor från skogen och går direkt till bilarna med sakerna.

Det var lite mörkt i skogen för att fota men två suddiga bilder kan jag bidra med.

 Baily har koll på rutan!
Demi på väg ut på sökslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar