söndag 16 september 2018

Härlig sommar semester, SACK-läger och mycket mer

Har egentligen haft en massa spännande saker att uppdatera men har bytt internetleverantör efter att ha fått fiber och har inte tagit mig tid att koppla in allt. Men nu så!!!

Har haft en underbar sen augustisemester. Först styrde kosan en bit norrut och vi hälsade på Demis uppfödare. Några dagar där med avslappnande aktiviteter för hundarna, som milslång promenad i skogen och fotbollsmatch.

Sedan drog jag och Chili vidare norrut, ja nästan så långt man kan komma, till Kiruna!!! Sedan bar det av till fjällen med Chili och min bror för en sjudagars fjälltur mellan Abisko och Nikkaluokta. Den klassiska Kungsleden skulle provas, dock inte Fjällräven klassic. Det blev ca 110 km på sju dagar och vi tog en etapp i taget mellan stugorna. Fyra nätter sov vi i tält och två i stuga. Kan bara summeras som fantastiskt!!! Vilken natur och vilken fullkomlig avkoppling för kropp och själ!! Chili fick vara med om mycket. Åka buss och taxi mellan olika destinationer, bo på hotell, i tält och i stuga. Vi fick passera oanade mängder hängbroar i fjällen. Värst var vid Tjäktja fjällstuga. Jag gick runt i 45 minuter för att undvika bron men hittade ingenstans att vada över. Så det blev att bära Chili upp för en 4 meter hög brant stege tills vi kom upp på bron. Vilken pärs!! Hon var dock duktig och hängde snällt under armen. Gallret var för stort för att jag skulle vilja att hon skulle gå upp.  Sedan skulle man komma tillbaka över….. Fick ha henne i knät och hasa mig ner ett steg i taget. Men det gick.

Chili förstod inte riktigt att man skulle vila i pauserna utan hon hade full koll på alla renar och lämlar. Men väl framme vid våra översnattningsställen så somnade hon och sov i stort till nästa morgon J. Ganska mysigt i tältet! Vi hade en himla tur med vädret och vandrade i stort sett bara en eftermiddag i regn. Annars kom det in oväder sen eftermiddag/kväll och höll i sig på natten men sedan var det bra igen på morgonen. Men härligt att se vädrets skiftningar i fjällen. De två sista nätterna vaknade man med frost på näsan…. Chili sov gott i sin overall med en extra tröja på sig. Hon var också duktig på att bära sin mat även om jag avlastade henne ibland. Att ta med sig är nog att den ska stramas åt mer då hon de sista dagarna fått skav under bröstkorgen och jag fick bära mer.

På väg hem passade jag på att åka på vallningsläger i SACK:s regi. Jätte skoj att vara med på ett rasklubbsläger igen. Det var åtta hundar totalt och det var jätte intressant att få se alla. Det är alltid kul att få träffa rasfrälsta. Chili var duktig och kan numera titulera sig med ett godkänt officiellt vallanlagstest, NHAT, med very good!!! Sedan 2018 kan detta numera göras officiellt tack vara Svenska kroppsvallarklubben, SvKV. Testet omfattar en social lydnadsdel som man måste bli godkänd på och därefter ett vallanlagstest. Det var jätte roligt att Fäboda gård också kunde erbjuda detta när vi ändå var där på läger. Nu ser vi fram emot fler läger, mer träning och kanske också officiella vallarbetsprov i framtiden.

Igår var vi i Småland och tränade vallning hos en som var med på lägret. Kul att få komma och träna! Vi tränade mycket stopp och så höger/vänster. Chili var duktig.

Idag var vi och spårade. Chili var jätte duktig. Nu är det bra markeringar av pinnarna vi behöver. Spåret är så intressant att de kan glömmas bort lite. Demi fick ett långt spår där många hade varit och spatserat. Jag gick själv utan spårläggaren och Demi gjorde ett kanonspår. Jag fick bara hänga på och hon fixade allt. Finns bara en sak att säga, gammal är bäst😀.