tisdag 31 juli 2018

Vallningsläger i Norge

Då är vi hemkomna från Norge och en veckas vallningsläger. Vi passade också på att gå på tur innan lägret började. Högst upp på Trollhöj blev det. Vackert som bara den. Dock väldigt varmt men vi kom upp!!! Chili var på g hela tiden men Demi har lärt sig att man ska pausa när man får chansen.







Vallningslägret var kanon!! trevliga människor och trevliga hundar. Det var två cattledogs till och två kelpies. Sedan tränades även Örjans två hundar. Chili var jätte duktig och vi fick träna en massa saker. Vi tränade höger och vänster i fållan samt stoppsignal. Chili vill gärna gå höger. Jag övade även på att lägga på tryck och ut. Fick äntligen till det och känner att jag har fått alla signaler på plats. Sedan tränade vi hämt ute i den stora skogshagen. Stoppet bakom flocken får jag fila vidare på men hon är vid och fin. Sedan övade vi både fösning och drivning. Chili höll ihop väldgt bra med tanke på att det var varmt. Men vi hade en stor hage som låg helt i skugga och det var en skön bris från sjön hela dagen. Sista dagen fick Chili hämta ut fåren från fäboden och sedan ta in dem i ett vedförråd. Det är så kul att de hur hon sätter på näsan och letar upp fåren själv. Sedan går hon ut om byggnaderna för att hämta fåren. Om jag inte hade lagt mig i hade det varit perfekt. Men det är så kul att se hur hon läser djuren och har sin anlag på plats. En ska till, vi fick också testa ett långt hämt, 70-100 meter. Gisses vad den lilla tjejen kan springa!!! Det blev nästa helt perfekt, bara jag hade ett bättre stopp. Men hon är bara liten och nu har vi något att träna vidare på. Nu ser vi fram emot nästa år😊

Demi fick komma ut en av dagarna för att fira sin tioårs dag. Gisses vad tänd hon var. Valla har hon alltid tyckt var kul. Annars fick hon träna spår och simma i Lemonsjoen.

Några bilder från lägret på min duktiga lilla tjej Chili.






Och några bilder på kurshundarna.

 Embla
 Jussi
 Kraftur
 Max
 Mio
Sheila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar