tisdag 25 juli 2017

Glädjen att leva med cattledogs

Tänk vad tiden går, Chili är 6 månader idag. Det slår mig ofta vad tacksam jag är för mina tre härliga cattledogs. Någon sa till mig en gång att de kryper in under skinnet på en. Jag kan bara instämma. Ofta får jag höra att de är hårda hundar och då menar folk mot sina förare och att de är envisa ( i negativ bemärkelse då). Jag brukar alltid kontra med att de är hårda hundar i det avseende att de är orädda och miljösäkra. Mot sin förare är de ofta mjuka. I midsommar satt jag och läste en gammal bok, Vallhundar av Birgitta Östergren. Det var hon som importerade den första cattledogen till Sverige på 70-talet (har jag för mig!). Jag satt och läste om de olika vallhundsraserna och måste bara dela med mig av hur hon har beskrivit cattledogen. Måste säga att det är helt klockrent! 
"En cattledog är – för rätt person – en härlig hund, en obrottsligt trogen och lojal vän och väktare. Men dess karaktär och kynne är mycket speciellt och den kräver en speciell ägare. En ägare som är villig att acceptera rasens egenheter och basera all uppfostran och dressyr på förståelse och förtroendefullt samarbete. Sviker man hundens förtroende genom en överilad handling, kan det vara mycket svårt att vinna tillbaka hans tillit. Blueys har också synnerligen skarpa sinnen och blixtsnabba reaktioner, så snabba att människan ofta inte hinner uppfatta händelseförloppet.
Denna högt uppdrivna reaktionsförmåga är en förutsättning för att de skall kunna klara av sitt jobb att valla halvvilda nötkreatur utan att råka illa ut. Men den som tror att en cattle dog, därför att han klarar ett hårt och farligt vallningsarbete i sin ursprungsmiljö, är en tuffing som tål att ’slå i väggen’ och hanteras med hårda metoder, är helt klart totalt olämplig som en cattle dog-ägare. En cattle dog är gentemot sin ägare snarast vek, och han glömmer aldrig."
Tror att alla kan lära sig något av detta om hur man borde ha sin relation med sin hund. 

Chili 6 månader!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar